Valentijnsonderzoek: Mercedes-Benz onderzoekt de ‘emotionele’ band van de Belg met zijn auto

Speciaal in kader van Valentijn onderzocht Mercedes-Benz de ‘emotionele’ band tussen de Belg en zijn wagen. Bekijken we onze vierwieler louter als een middel om ons te verplaatsen of is er sprake van chemie en verbondenheid? Dat 24% van de Belgische vrijgezellen een koosnaampje heeft voor zijn wagen in tegenstelling tot slechts 14% van de Belgen met een partner, zegt waarschijnlijk al genoeg… 

Millenials houden meer van hun auto dan hun ouders

Uit het iVOX onderzoek in opdracht van Mercedes-Benz blijkt dat meer dan de helft van onze landgenoten (52%) met een autorijbewijs zich goed voelt in zijn auto en er een echte band mee heeft. Opvallend is dat vooral onze zuiderburen bijzonder gehecht zijn aan hun karretje (59% van de Franstaligen tegenover 47% van de Nederlandstaligen). Ook de zogenaamde millenials blijken verknocht te zijn aan hun wagen (62% bij de 18-34 jarigen en 49% bij de 35-plussers).
 

Vrouwen denken vaak terug aan hun “eerste liefde”

Bijna 4 op 10 van de Belgische vrouwen (37%) beschouwt haar wagen dan weer als puur functioneel om van a naar b te geraken maar hun eerste auto zullen ze – net zoals hun eerste lief - toch niet snel vergeten. Zo geeft 39% aan dat ze het moeilijk vond om afscheid te nemen van haar eerste wagen.


Mannen hebben geen gevoelens: het cliché doorbroken.

De mannen zijn een pak minder emotioneel. Meer dan de helft van hen (52%) dacht op het moment dat hun eerste auto ‘van de baan’ was: ander en beter! Maar een koele kikker kan je de Belgische man niet noemen…zeker niet als hij nog geen lief of vrouw aan de haak heeft geslagen.


Geen lief? Geef je auto een troetelnaam.

Als vrijgezel bijvoorbeeld tonen ze duidelijk hun sentimentele kant want maar liefst 24% van de Belgische alleenstaanden (m/v) blijkt een koosnaampje te hebben voor zijn of haar wagen! Van de Belgen die een koppel vormen heeft slechts 14% daar behoefte aan. Is de nood aan een lief dan zo groot bij die vrijgezellen dat ze hun wagen een troetelnaampje geven?  
 

Koosnaampje niet enkel populair bij vrijgezellen.

Misschien wel maar die bijzondere affectie voor de auto zien we zeker niet alleen bij vrijgezellen. Dat Franstaligen én vooral millenials ook een ‘soft spot’ hebben voor hun wagen, hadden we eerder al vermeld. Het is dan ook geen wonder dat net die ‘groepen’ hun wagen het liefst een koosnaampje geven. 24% van de Franstaligen (tegenover slechts 10 % van de Nederlandstaligen) en 25% van de millenials (18-34 jarigen) heeft een naam bedacht voor zijn auto. Terwijl de nuchtere 55-plusser hier echt geen boodschap aan heeft (slechts 8% heeft een koosnaam voor wagen), zien we dat de populariteit bij vrouwen tegenover mannen wél in de lift zit. 21% van de Belgische dames (tegenover 12% van de mannen) rijdt rond met een wagen die ze misschien vernoemd heeft naar haar favoriete acteur of misschien naar dat eerste lief dat ze maar niet kan vergeten...  
 

Wil je graag meer informatie over het iVOX onderzoek in opdracht van Mercedes-Benz, heb je interesse in een testrit in kader van een (reis)reportage of wil je een interview met iemand bij Mercedes-Benz, geef me dan gerust een seintje! Heb je een andere idee voor een samenwerking zoals een wedstrijd of een fashion fotoshoot waarbij je een wagen nodig hebt, hoor ik het ook graag. 

Groetjes, 

Elke 

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Global Image en Mercedes tussen 12 en 19 december 2017 bij 1.000 Belgen met een autorijbewijs, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%.

 

 

Elke Hadermann

PR account manager, Global Image PR

Christophe Vloebergh

Press relations manager Mercedes-Benz cars, Mercedes-Benz Belgium Luxembourg

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Global Image PR

GLOBAL IMAGE IS EEN EXPERT IN PUBLIC RELATIONS & INFLUENCER MARKETING VOOR DESIGN- EN LIFESTYLE MERKEN