Spaans vloeibaar goud arriveert in Antwerps Centraal Station : Belgen slurpen 22.000 ton olijfolie op

SAVE THE DATE 04/07/2019 – Persuitnodiging: olijfolieproeverij en masterclass van Spaans leermeester Alfonso J Fernandez Lopez.

Het Centraal Station van Antwerpen wordt vanaf 1 juli een maand lang ondergedompeld in Spaanse olijfolie: in de grote inkomhal plant de 'Olive Oil World Tour' een exclusieve pop-up boordevol culinaire hoogstandjes! (Nog) geen vakantie naar Spanje gepland deze zomer? Laat je dan in eigen land meevoeren naar de mediterrane cultuur door een bezoekje te brengen aan dit rondtourende 'olijfolie walhalla'. Tot en met 31 juli kan je in de 'Olive Oil Lounge' originele recepten én een waaier aan olijfolies ontdekken. Want hoewel dit vloeibaar goud in België aan een stevige opmars bezig is, kunnen we nog wel wat leren van de Spanjaarden!
N.V.P: Speciaal voor lifestyle- en culinaire pers, online- en lokale media organiseert de Olive Oil World Tour (een initiatief van non-profit organisatie Olive Oils from Spain, die Europese en Spaanse olijfolie promoot als het ideale ingrediënt voor een gezonde leefstijl) een masterclass en olijfolie proeverij op 4 juli!

Opvallende opmars Spaanse Olijfolie in Belgie

Ruim 22.000 ton olijfolie slokten wij, Belgen op in 2018, waarvan meer dan 13.000 ton rechtstreeks afkomstig is uit Spanje. Een stijging in marktaandeel van meer dan 25% ten opzichte van de 8.500 ton in 2016. Indrukwekkende cijfers zo op het oog, maar toch kunnen we nog een puntje zuigen aan de Spanjaarden want met ons gemiddeld jaarlijks gebruik van *1.3 KG per inwoner tegenover 10 KG in Spanje, is de mediterrane eetcultuur hier nog ver weg. Hoog tijd dus voor een verdere introductie op de oorsprong en veelzijdigheid van het vloeibare goud, dat werd ‘geboren’ in Spanje! Vloeibaar goud, hoezo? Olijfolie is rijk aan antioxidanten, Vitamine E, Vitamine K, goede vetzuren, en vermindert de kans op hart- en vaatziekten; het is geen geheim dat het gebruik van Extra Vierge Olijfolie in de mediterrane keuken ervoor zorgt dat onze zuiderburen behoren tot de gezondste mensen ter wereld. Uit de cijfers van de International Olive Council blijkt gelukkig dat de (Spaanse) olijfolie niet alleen wereldwijd, maar ook in België aan een enorme opmars bezig is.

The Olive Oil Lounge

Van 1 tot 31 juli krijgen reizigers in de “Olive Oil Lounge” proeverijen voorgeschoteld. De “oleoteca” biedt fijnproevers de kans om meer te weten te komen over de Europese productiemethoden en de verschilllende variëteiten (o.a. Picual, Hojiblanca, Arbequina en Cornicabra). Daarnaast kun je je laten inspireren door tips en tal van recepten en bereidingswijzen.

Masterclass en olijfolieproeverij van Spaans leermeester

Op 4 juli ontvangt The Olive Oil World Tour in Antwerpen een zeer bijzondere gast: Spaans olijfolie expert Alfonso J Fernandez Lopez. In de ‘oleoteca’  verzorgt hij een meesterproeverij met de allerbeste olijfolies voor een select gezelschap pers en culi-, food- en lifestylebloggers. De voormalig olijfolieproducent reist al jaren de wereld over voor masterclasses, proeverijen en demonstraties en werkte samen met vele internationale sterrenchefs.

Aanmelden olijfolieproeverij

De proeverij vindt plaats op 4 juli, van 15.00 uur tot 16.00 in de Olive Oil Lounge in het Centraal Station van Antwerpen. Wil jij van de beste olijfolies proeven en de masterclass bijwonen en een plaats reserveren? Geef dan gerust een seintje!

Wil je meer informatie over de Olive Oil World Tour, de (Spaanse) olijfolie productie, of heb je ideeën voor een test, interview of reportage? Geef gerust een seintje, dan help ik je graag!