Het Rekreatief heropent café Kiebooms

Derde sociaal project voor vzw Het Rekreatief in Antwerpen

Kiebooms is back in business. Na meer dan twee jaar blaast vzw Het Rekreatief nieuw leven in het legendarische café Kiebooms. Het wordt een restaurant met betaalbare gerechten uit grootmoederskeuken. Het Rekreatief zet hiermee zijn derde sociaal project neer in Antwerpen. Kiebooms, gelegen op het De Coninckplein in Antwerpen, opent zaterdag 1 december opnieuw haar deuren. De naam en de iconische jaren ‘50-look & feel blijven behouden.

Wat voordien beter gekend stond als café Olympia, café Kiebooms of in de Antwerpse volksmond ook wel ‘De Kiebooms’, gaat verder onder de naam ‘Kiebooms’. Vzw Het Rekreatief uit Wilrijk en Edegem wordt de nieuwe uitbater. Het Rekreatief is een sociale onderneming gedreven door een concrete maatschappelijke en ecologische visie. Ze stellen mensen te werk die weinig kansen krijgen op de reguliere arbeidsmarkt en begeleiden hen intensief. Zowel het zaal- als keukenpersoneel wordt ingevuld met mensen met een sociale achtergrond en Het Rekreatief zal ook stageplaatsen bieden aan jongeren uit deze doelgroep. Kiebooms zal dienen als leerschool en springplank voor haar werknemers om alsnog een job te vinden op de arbeidsmarkt. Het OCMW en de VDAB ondersteunen het sociale project.

Een nieuw stukje geschiedenis

Muziekvirtuoos en accordeonist Leo Kiebooms opende in de jaren ‘20 zijn dans-/jazzcafé Olympia. De benaming werd destijds beïnvloed door de Olympische Spelen van 1920 die plaatsvonden in Antwerpen. In de volksmond kreeg café Olympia echter al snel de bijnamen ‘café Kiebooms’ en ‘De Kiebooms’, beide verwijzend naar de zaakvoerder. De jaren ‘50-‘60 waren gloriejaren voor café Olympia. Heel Antwerpen zakte af naar het bruisende De Coninckplein richting ‘De Kiebooms’. Kiebooms positioneerde zich al snel tot een van de sjiekere dans-/jazzcafés en werd een van dé uitgaanslocaties in de Antwerpse jazz-scene. La Esterella, Bobbejaan Schoepen en Will Ferdy zongen er zelfs ooit nog.

Toen Leo Kiebooms stierf, bleven de deuren van ‘De Kiebooms’ twee decennia lang gesloten. In 2010 bliezen Vic Mees, zoon van de voetballegende van ‘Den Antwerp’ met dezelfde naam, en Koen Raeymakers terug nieuw leven in het legendarische danscafé. De live muziek trok volk aan uit alle hoeken van België. Na iets meer dan zes jaar moesten Mees en Raeymakers café Kiebooms in de zomer van 2016 sluiten.

Twee jaar later en Het Rekreatief introduceert bij de overname van Kiebooms ineens ook een nieuwe formule. Bij Kiebooms kan jong en oud proeven van de Vlaamse keuken en genieten van akoestische optredens in een unieke setting. Chefkok Pieter Deblieck en zijn manschappen serveren eenvoudige, maar sublieme en verse gerechten op grootmoederswijze zoals een rundstoofpotje of varkensribbetjes. “Doorheen de dag speelt er rustige jazzmuziek op de achtergrond en iedere donderdagavond voorzien we live optredens in het iconische art-déco decor van Kiebooms,” aldus algemeen directeur Joeri Arts. Iedere avond krijgt ook een muziekthema, zoals bijvoorbeeld jazz of Franse chansons. Kiebooms is van woensdag tot en met zondag open. Woensdag van 12 uur tot 22 uur, donderdag tot en met zaterdag tot 23 uur en zondag tot 21 uur.

Authentiek en charmant pand

Wat vele mensen aanspreekt aan het levendige en legendarische adres De Coninckplein 18 is de authenticiteit en de charmante uitstraling van het interieur. Het art-déco interieur gaat terug tot 1948 en tot vandaag de dag is de eclectische stijl doorheen de jaren min of meer perfect intact gebleven. De familie Kiebooms is nog altijd eigenaar en verhuurder van het pand. Zij zien er op toe dat het interieur en de geest van het pand voortleeft, ze verhuren hun parel dan ook niet aan iedereen. Bijna 70 jaar en twee overnames later ziet het interieur er daarom nog quasi hetzelfde uit: gezellige zithoekjes, veel muurspiegels, opmerkelijke invloeden en accenten uit de fifties en een podium.

Opgewaardeerde locatie

Het De Coninckplein ligt op vijf minuten wandelafstand van het Astridplein aan Antwerpen Centraal en de Franklin Rooseveltplaats. Vandaag kennen we het plein als een plek waar Antwerpenaren de rust komen opzoeken en hun kinderen laten basketten op het aangelegde basketveld. Na een moeilijke periode zien we het De Coninckplein alsmaar meer heropleven. Het plein had immers lange tijd de naam van gevaarlijkste plein van ’t Stad, een plein dat je dus beter kon mijden. De komst van Bibliotheek Permeke, de hoofdbibliotheek van het Antwerpse bibliotheeknetwerk, dertien jaar geleden heeft daar een grote rol in gespeeld. Ook de renovaties en de gratis Wi-Fi op het plein hebben geholpen om jong en oud samen te brengen op het De Coninckplein. Met Kiebooms heeft Antwerpen er nu (terug) een iconisch adresje bij. Een muziek- en eetcafé voor jong en oud waar iedereen welkom is en iedereen wel iets naar zijn ‘goesting’ vindt.

Joeri Arts

Algemeen directeur Het Rekreatief