Handgemaakte designkaarsen met sociale impact
Belgisch designmerk FUMACI x maatwerkbedrijf MIRTO
De keramieken designs van Fumaci transformeren elke kaars tot een tijdloos interieurobject. Daarnaast kiest het Belgische designmerk al sinds het begin voor 100% natuurlijke was en katoenen wieken. Maar oprichter & designer Pauline De Graeve maakt het productieproces nu nóg duurzamer. Door de samenwerking met maatwerkbedrijf Mirto in Drongen worden de kaarsen gegoten door mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Met trots dragen deze vakmensen bij aan de lancering van de nieuwe indoorcollecties Sole en Onda. Fumaci combineert design, duurzaamheid en sociale verantwoordelijkheid in één unieke kaars waarmee je de warmste momenten verzamelt.
Ontdek de NIEUWE COLLECTIE: high-res packshots & lifestyle beelden.
Van wegwerpproduct tot tijdloos interieurobject
“Ik ben altijd al iemand geweest die veel kaarsen thuis heeft maar vind het jammer dat de meeste exemplaren in een gewone glazen houder zitten die mensen in de glasbak gooien wanneer de kaars is opgebrand", vertelt oprichter & designer Pauline De Graeve. "Door mijn passie voor keramiek ontstond het idee om dit te combineren met kaarsen. Fumaci geeft me dan ook enorm veel voldoening aangezien mijn designs een tweede leven krijgen als interieurobject of zelfs als pennenhouder."
Het duurzame karakter als 'herbruikbaar' design wordt versterkt door een bewuste materiaalkeuze. Het gebruik van 100% natuurlijke koolzaadwas en katoenen wieken is milieuvriendelijk maar zorgt ook voor een zuivere, duurzame brandervaring. Dankzij deze natuurlijke materialen komen er geen schadelijke stoffen vrij. Tijdens het branden word je zelfs verwend met etherische geuren uit Grasse. Zij creëren een sensorische ervaring en sluiten naadloos aan bij de sfeer en elegantie van het design.
Met respect voor mens en planeet
Maar duurzaamheid gaat bij Fumaci verder dan een milieuvriendelijke aanpak. Door de samenwerking met maatwerkbedrijf Mirto draagt het Belgische designmerk uit Sint-Martens-Latem bij aan lokale werkgelegenheid en sociale inclusie. ‘Collecting Warm Memories’ is voor Fumaci duidelijk meer dan een standaard baseline.
“Onze doelstelling is niet enkel het creëren van gezellige momenten met esthetisch hoogstaande producten maar we willen ook graag een verschil maken in de samenlevering", vertelt Pauline De Graeve. "Mirto’s vakmanschap en passie voor maatwerk sluiten naadloos aan bij onze waarden. Wat mij persoonlijk bijzonder raakt, is het enthousiasme en de trots van de maatwerkers. Zij kenden onze producten al uit de winkels, wat hun betrokkenheid en onze samenwerking des te sterker maakt. Deze synergie tilt onze nieuwe collecties naar een hoger niveau "
Puur vakmanschap: 100% handgemaakt
Elk productdetail wordt met de hand vervaardigd: van de creatie van de potten tot het gieten van de kaarsen. Designer Pauline creëert elk prototype op haar eigen draaischijf om de ontwerpen volledig naar haar eigen visie vorm te geven. Vervolgens worden de handgemaakte designs op dezelfde authentieke wijze vervaardigd in gespecialiseerde Portugese keramiekateliers.
“Portugal is een land dat bekend staat om zijn vakmanschap in keramiek. We werken er met familiebedrijven waar het ambacht van generatie op generatie wordt doorgegeven. Hierdoor heerst er een hechte, informele sfeer die bijdraagt aan de positieve werkcultuur. De keramiekateliers voldoen niet alleen aan onze hoge kwaliteitsnormen maar delen ook onze ambitieuze toekomstvisie zodat we samen kunnen groeien en elkaar versterken", aldus De Graeve.
Subtiele eyecatchers: Sole & Onda
Geen strak minimalisme, maar organische vormen, warme aardetinten en zachte texturen. De vloeiende, sculpturale ontwerpen van Fumaci geven karakter aan elk interieur, terwijl de aardetinten zorgen voor een tijdloze, warme uitstraling. Met pure materialen, zachte kleuren en eigenzinnige contouren staat Fumaci garant voor elegante, uitgesproken designs die op subtiele wijze de eyecatchers vormen in je woning. Ook met de nieuwe indoor collecties Sole en Onda, bewijst Fumaci dat hun designs blijven stralen als stijlvol interieurobject nadat de kaars is opgebrand.
De kracht van klei: ontembare authenticiteit
Als natuurlijk, eerlijk materiaal geeft klei een unieke uitstraling aan elke creatie. Bovendien blijkt het materiaal zelf een grote inspiratiebron te zijn voor de designer.
“Het onverwachte, spontane karakter van klei zorgt ervoor dat elk stuk een authentieke look krijgt. Een kleine handeling of beweging kan het uiteindelijke ontwerp totaal veranderen. Een mooi voorbeeld hiervan is de Arco collectie: de deuk in deze serie was eigenlijk het resultaat van een mislukte pot die ik aanvankelijk wilde weggooien", aldus Pauline De Graeve.
Van garageproject tot succesverhaal
Ethisch, esthetisch én ecologisch blijkt de perfecte mix voor een succesverhaal. Zo verkocht Fumaci sinds de opstart maar liefst 4000 kaarsen. Het merk viert in december 2024 haar eerste verjaardag en beschikt intussen over 72 winkelpunten in Vlaanderen. Het Belgische designmerk startte eind vorig jaar op als een kleinschalig project vanuit een garage, maar inmiddels verhuisde Fumaci al twee keer naar een groter magazijn om te voldoen aan de toenemende vraag. Momenteel zijn er twee medewerkers in dienst maar intussen is men volop op zoek naar derde collega om het team te versterken.
De nieuwe samenwerking met Mirto is een volgende stap in het succesverhaal omdat het volledig aansluit bij de filosofie van Fumaci: vakmanschap, duurzaamheid en passie in elk detail.
De nieuwe collecties Onda & Sole Indoor van Fumaci zijn vanaf nu beschikbaar in de high-end design- en interieurwinkel.
PRIJZEN
ONDA - vanaf € 45
Geur: Snow Flower
Maat: Small, Medium of Large
Kleur: Green of Nude
SOLE (INDOOR) - vanaf € 89
Geur: Tobacco Leather
Maat: Small, Medium of Large
Kleur: Terracotta, Black, Greige
Wil je graag meer info, heb je interesse in een interview of wil je graag een object uitlenen voor een shoot?
Geef me dan gerust een seintje!
Elke
Elke Hadermann
BOILERPLATE
Over Fumaci
Fumaci is een Belgisch kaarsenmerk dat zich onderscheidt door natuurlijke materialen, keramieken designs met organische vormen, ambachtelijke productie en een focus op duurzaamheid. De kaarsen worden handgemaakt met 100% natuurlijke was, katoenen wieken en etherische geuren uit Grasse. Daarnaast draagt het merk bij aan een sociaal verantwoorde productie door de samenwerking met maatwerkbedrijf Mirto. Door de ethische, esthetische en ecologische meerwaarde, brengt Fumaci warmte en authenticiteit in elk interieur.
Over Mirto
Mirto is een maatwerkbedrijf dat mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kansen biedt om zich te integreren in de reguliere arbeidsmarkt. De sociale onderneming heeft filialen in Drongen en Eeklo. De samenwerking met Fumaci is een voorbeeld van hoe sociale inclusie en vakmanschap hand in hand kunnen gaan.