Enquête: Vlaamse festivalgangers klappen uit de biecht

Dance-festival Hype-O-Dream onthult de meest gênante festival feiten

De festivalperiode is bijna aangebroken: duizenden muziekliefhebbers komen elke zomer samen op de Belgische weides om te genieten van bands, DJ's en een fantastische sfeer. Maar dat dit feestgedruis al wel eens uitmondt in gênante situaties, blijkt duidelijk uit een enquête van het Belgisch dance festival Hype-O-Dream. Zo geeft maar liefst 21% van de Vlaamse respondenten toe ooit al eens in slaap te zijn gevallen op een Dixie toilet. Ook op de camping is het vaak schrikken wanneer er plots een vreemde in je tent ligt. En wist je dat maar liefst 46% van de festivalgangers ooit al eens met een vreemde heeft gekust op een festival? 

 

Festival Feromonen

What happens at the festival stays at the festival… of toch niet? Het eendaagse dance festival Hype-O-Dream in Waregem deed onderzoek naar de meest gênante festival feiten, de populairste outfits en wat de festivalganger zoal kwijt speelt. Eén van de meest opmerkelijke resultaten? Maar liefst 46% kuste al eens met een vreemde op de festivalweide. En daar bleef het voor sommigen niet bij… Zo geeft 33% van de respondenten aan dat ze ooit al eens seks hadden op een festival. Bij ongeveer de helft (51%) betreft het seks met de partner maar in bijna 1 op de 3 gevallen (29%) gaat dit om seks met een vreemde (iemand die ze voor de eerste keer op het festival zien). Bovendien blijkt uit de enquête dat slechts 67% - die ooit al eens seks had op een festival – veilig vrijde. En wat zijn de favoriete seksplekjes van de festivalganger? 3 op 4 houdt het braaf bij een privé-feestje in de festival tent maar 10% geeft toe het ooit al eens op de festivalweide zelf te hebben gedaan. 15% deed zelfs een nummertje  op het dichtstbijzijnde dixie toilet
Kom je op 14 juli aan op het Hype-O-Dream festival zonder condooms? No problem, op het dancefestival zijn gratis condooms ter beschikking bij de merchandise stand!

 

Dixie: zoveel meer dan een toilet

Hoewel de geur er dankzij de zwoele zomertemperaturen niet altijd optimaal is, wordt de Dixie niet alleen gebruikt door sommige festivalgangers om seksueel stoom af te blazen (15%). Zo geeft 1 op 5 (21%) toe dat men al ooit al eens in slaap is gevallen op het beruchte toilethokje wat ongetwijfeld heeft geleid tot ellenlange wachtrijen én zoektochten van ongeruste vrienden naar de vermiste kameraad. De Dixie wordt op de festivalweide niet enkel herleid tot tijdelijke slaapkamer, het is een vat vol gênante festival feiten. Eén van de meest frequente zaken die de respondenten onthulden bij de vraag naar hun meest gênante festivalverhaal is de deur die wordt opengetrokken wanneer men nog bezig is met de boodschapNote to all, check of het slotje goed vastzit. 

 

Festival fashion feeling

Maar zelfs als de deur van het toilethokje per ongeluk wordt opengetrokken tijdens die intieme bezigheden: de vrouwelijke festivalganger zal dit gênante moment ongetwijfeld kunnen compenseren met haar stylish festival outfit. Maar liefst 71% van de dames denkt immers lang na over haar festivaloutfit en bijna de helft (48%) gaat zelfs speciaal voor de gelegenheid wat nieuws kopen. En toch beschrijft 55% van de vrouwen haar favoriete festivaloutfit als heel basic (jeans of jeansshortje, sneakers, t-shirt,..). De vrouwelijke muziekliefhebber is trouwens bijzonder positief ingesteld wat betreft het weer want slechts 26% is voorbereid op slecht weer en neemt waterbestendige schoenen mee (de mannelijke festivalgangers scoren nog slechter met 17%). Nog een leuk wist-je-datje: de pyjama is geen populair item! Meer dan de helft van de festivalbezoekers laat zijn of haar pyjama liever thuis (91% van de mannen en 66% van de vrouwen). De favoriete slaapoutfit blijkt gewoon het ondergoed te zijn waar men de hele dag in gefeest heeft. Ook overdag hebben enkele mannen trouwens liever zo weinig mogelijk om het lijf want 10% maakt het festivalterrein het liefst onveilig in bloot bovenlichaam.

 

Hopeloos verloren

Wat verliest de festivalganger zoal op de weide? Dat kan gaan van banale dingen zoals een zonnebril of een pet tot iets meer gewichtige zaken zoals je bewustzijn of zelfs je maagdelijkheid. Bij een kleine 5% van de respondenten speelde ‘de eerste keer’ zich af op een festival. Een ervaring als deze zal je wellicht niet snel vergeten maar hoe zit het met je andere herinneringen? Maar liefst 49% geeft immers toe last te hebben van de zogenaamde ‘festivalfoto black-out’. Dit fenomeen treedt op bij festivalgangers die net iets te hard feestten waardoor ze zich bepaalde foto’s - die achteraf op sociale media worden gepost - niet meer kunnen herinneren. Daarnaast verliest zo’n 20% van de festivalgangers wel eens hun gevoel voor hygiëne: 1 op 5 doucht zich niet tijdens een festivalweekend! Met stip op 1 op het lijstje van wat festivalgangers zoal verliezen, staan uiteraard drank-en eetbonnen(76%). Of ken je dat gevoel dat je helemaal los gaat op je favoriete beats en je vriendengroep plots niet meer naast je staat…?  Bijna de helft (66%) heeft ooit al eens zijn vrienden verloren op de weide. Op de derde plaats staat geld: 56% van de festivalgangers speelde dus ooit al eens zijn geld kwijt. Een kleine 40% geeft aan dat dit over gemiddeld 70 euro ging. Laten we hopen dat deze pechvogels dit jaar dan tenminste hun gevoel voor oriëntatie niet verliezen want maar liefst 36% kon ooit zijn tent niet meer terugvinden.
 

Wil je deze zomer liever bespaard blijven van de gênante verhalen? Hou dan zeker rekening met onze drie festivaltips: 
1) Beland nooit meer in een verkeerde tent en koop je tent in een originele, felle kleur. 
2) Check altijd of het slot van het Dixie toilet goed dicht is! 
3) Steek je consumptiebonnen en geld op een veilige plaats. Niets erger dan een festival doorkomen zonder eten of drinken.

Bekijk alle resultaten via de drie onderstaande links:

Hype-O-Dream - Enquête - 10 gênante festivalvragen - results

Hype-O-Dream - Enquête - Festival Dresscode results

Hype-O-Dream - Enquête - Hopeloos verloren results
 

De enquête werd afgenomen bij 262 Vlaamse festivalgangers waarvan 54% mannelijke en 46% vrouwelijke respondenten. Wil je graag meer informatie over het onderzoek in opdracht van Hype-O-Dream dan mag je mij altijd contacteren. Late bird tickets voor het festival zijn ook nog altijd verkrijgbaar op de website van Hype-O-Dream. In verband met andere (aan)vragen mag je mij gerust een seintje geven.

Groetjes,

Elke

Elke Hadermann

PR account manager, Global Image PR

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Global Image PR

GLOBAL IMAGE IS EEN EXPERT IN PUBLIC RELATIONS & INFLUENCER MARKETING VOOR LIFESTYLE- EN INTERIEURMERKEN. WE ONTWERPEN PR-STRATEGIEËN OP MAAT WAARDOOR JOUW BEDRIJF MAXIMALE AANDACHT KRIJGT IN DE RELEVANTE MEDIA. ZO MAAK JE ÉCHT IMPACT BIJ JOUW DOELPUBLIEK.

WIL JIJ OOK EEN POSITIEF MERKIMAGO CREËREN EN MEER VISIBILITEIT GENEREREN BIJ (POTENTIËLE) KLANTEN? WIL JIJ JE MERK GELOOFWAARDIGHEID VERHOGEN OF WIL JE EENMALIG EEN BEPAALDE BOODSCHAP LANCEREN NAAR PERS EN INFLUENCERS? WIJ HEBBEN EEN PASSEND ANTWOORD OP ELK PR-VRAAGSTUK.
 

ONTDEK MEER OP ONZE WEBSITE.

Contact

de Bosschaertlei 84 2620 Hemiksem

+32 485 44 59 48

[email protected]

www.globalimage.be