Dit is Belgisch: glashelder design van JU ​ 

Antwerpse pop-up pronkt met mondgeblazen meesterwerkjes

Belgisch designmerk JU creëert artisanale, mondgeblazen vazen en lampen die je nog tot en met 31 december kan bewonderen in de Antwerpse Kloosterstraat. Deze kleurrijke kunstwerken met unieke texturen vormen het ideale én duurzame eindejaarsgeschenk want maar liefst 70 procent van alle JU objecten zijn gemaakt van gerecycleerd glas. Antwerps designer Jules Doyen startte zijn merk op in 2019 maar kan nu al bogen over een indrukwekkend, internationaal klantenbestand.

Ontdek hier high-res BEELDMATERIAAL: packshots & lifestylebeelden!

Van links naar rechts: FRED bottle, 59,50€ - NOAH kaarsenhouder, 50€ - Penelope lamp, 550€ ​ - CELIA vaas, 39,95€ ​ - NîNE vaas, 125€ - LOLA vaas, 495€.

Exclusief design & puur vakmanschap ​

Elke creatie van JU is een unicum maar dit ligt niet enkel aan de straffe designskills van Jules Doyen. Bij mondgeblazen glas zijn geen twee vazen identiek. Bovendien is glasblazen een traditioneel ambacht dat met uitsterven bedreigd wordt. Bij JU scoor je dus sowieso een exclusief deco-pareltje.

"De kennis en techniek van glasblazen werd vroeger automatisch doorgegeven van vader op zoon maar dat is jammer genoeg verleden tijd", legt Jules Doyen uit. "Werken met heet glas is technisch uitdagend, één verkeerde overweging en het breekt. Bovendien vergt het ook heel wat kracht omdat het vaak gaat om zware objecten van bijna 15 kilo."

Glasblazen is zo complex dat je bijna enkel nog gespecialiseerde ateliers vindt in Oost-Europa. Om die reden laat de Belgische designer zijn ontwerpen dan ook vervaardigen in Roemenië en Polen.

"Momenteel maak ik me nog geen zorgen maar op lange termijn wordt productie een uitdaging. Het ambacht staat onder enorme druk."
Van 2 november tot en met 31 december ontdek je alle JU designs in de Antwerpse pop-up store!
Van 2 november tot en met 31 december ontdek je alle JU designs in de Antwerpse pop-up store!

Internationale expansie met hart voor Antwerpen

De artisanale creaties van JU zijn intussen beschikbaar in meer dan 350 interieurzaken, concept stores en bloemenwinkels.

“Door deel te nemen aan gerenommeerde interieurbeurzen heb ik een uitgebreide klantenportefeuille opgebouwd. De voornaamste afzetmarkten zijn Duitsland, Frankrijk, België, Nederland en Zwitserland. Maar door enkel te focussen op B2B, mis je natuurlijk wel het contact met de eindklant. Daarom wilde ik zo graag een pop-up lanceren in mijn thuisstad. Op die manier hoor ik rechtstreeks van Antwerpse designliefhebbers wat ze van mijn ontwerpen vinden en kan ik hiermee ook rekening houden bij het creëren van nieuwe items", aldus de jonge ontwerper.

Wil je graag meer info, heb je interesse in een interview of wil je graag glaswerk uitlenen voor een shoot?


Geef me dan gerust een seintje! ​

Elke

Elke Hadermann

Elke Hadermann

PR account manager, Global Image

 

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Global Image PR

GLOBAL IMAGE IS EEN EXPERT IN PUBLIC RELATIONS & INFLUENCER MARKETING VOOR DESIGN- EN LIFESTYLE MERKEN