Vlotter Maakbedrijf maakt massaal spatmaskers

Maakhelden steken handen uit mouwen in de strijd tegen Corona

In tegenstelling tot vele andere ondernemingen in de sociale economie besloot Vlotter Maakbedrijf om niet te sluiten maar een alternatieve activiteit op te zetten voor hun werknemers met een afstand tot de reguliere arbeidsmarkt. Via een netwerk aan gelieerde bedrijven ontstond het idee om spatmaskers te produceren. Dat de ‘maakhelden’ van Vlotter uit Boom een essentiële rol spelen in de maatschappij is een understatement want zij crëeren dagelijks 2500 maskers! In totaal werden er al 25.000 geproduceerd voor meer dan 500 individuele zorgverstrekkers, ziekenhuizen, rustoorden en veiligheidsdiensten tot ver buiten de Antwerpse provinciegrenzen.

Net zoals voor alle Belgische bedrijven betekent de uitbraak van het COVID-19 virus voor Vlotter Maakbedrijf  een zware economische domper.  Het maatwerkbedrijf - dat zo’n 200 mensen met afstand tot de reguliere arbeidsmarkt een duurzame werkplek biedt – voert onder normale omstandigheden taken uit zoals het testen en opnieuw marktklaar maken van toestellen voor Telenet. Hoewel deze opdrachten in een aangepaste setting blijven doorlopen, vielen de activiteiten in de fiets- en -wielbouw grotendeels weg omdat er geen onderdelen meer geleverd konden worden vanuit het buitenland. Ondanks de huidige problematiek wist Vlotter Maakbedrijf dit alles om te buigen naar een positief verhaal via een bijzonder samenwerkingsinitiatief dat in gang werd gezet door ‘MakersAgainstCorona’.

MakersAgainstCorona startte als een initiatief van een klein groepje (E-demonstrations, Fablabs, Vlotter,…) dat op zeer korte tijd uitgroeide tot een samenwerking tussen verschillende partners in de wereld van maakbedrijven. “Voor Vlotter was het vanzelfsprekend om mee te stappen in dit sociale project omdat dit perfect onze visie en waarden weergeeft”, legt Vlotter-voorzitter Bram Van Keer uit. “Met de assemblage van spatmaskers bieden we een broodnodige ondersteuning voor de vrouwen en mannen die dagelijks in de frontlinie staan in de strijd tegen het corona virus. Tegelijkertijd nemen we onze maatschappelijke verantwoordelijkheid en kunnen we een deel van onze doelgroep medewerkers aan het werk houden zodat zij niet in de tijdelijke werkloosheid terecht komen”, aldus Van Keer.

Hoewel voor alle participerende bedrijven de volksgezondheid en het algemeen belang hand in hand gaan met tewerkstelling en dit voorrang krijgt op omzet en winst, blijft de toelevering van materialen en het bekostigen ervan een bron van zorgen en constante aandacht. Gelukkig zijn er tal van sponsors (Isuzu, E-demonstrations,..) en crowdfunding acties die de opstart van dit fantastisch project hebben mogelijk gemaakt.

Helaas bleek de steun onvoldoende om het traject volledig gratis te kunnen blijven aanbieden. Het samenwerkingsverband streeft er nu naar om individuele hulpvragers sowieso verder te helpen en het noodzakelijke beschermingsmateriaal ter beschikking te stellen. Voor instellingen en overheden die grotere bestellingen plaatsen werd een betalend traject uitgewerkt. Zo plaatste het agentschap ‘zorg en gezondheid’ recent een bestelling van 10.000 kwaliteitsvolle spatmaskers waarvan een eerste batch van 3.000 al na 1 dag werd opgeleverd. Eind vorige week werden de overige spatmaskers bezorgd zodat gezondheidswerkers op een veilige manier aan de slag kunnen.

Zoek je meer beeldmateriaal, klik dan hier
Indien je graag een interview wil of meer info wil over dit project, geef me dan gerust een seintje!

PR Account manager, Global Image

Idriss Ibnou-Cheikh