Bewezen: Vrouwen maken minder brokken op de weg!

Internationale Vrouwendag: Mercedes-Benz onthult enkele vrouwvriendelijke 'wagen-weetjes' ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​ ​

Wist je dat vrouwen in Saoedi-Arabië pas vanaf dit jaar met de auto mogen rijden?! Het ultieme bewijs dat er nog veel werk aan de winkel is op vlak van gendergelijkheid. Geen wonder dat dit het thema is van Internationale Vrouwendag op 8 maart. Speciaal om deze girlpower-dag te vieren onthult Mercedes-Benz enkele leuke ‘wagen-weetjes’ over vrouwen. Zo zijn dames onverbiddelijk voor hun ‘high heels’ wanneer ze in de auto stappen: maar liefst 7 op 10 van de Belgische vrouwen die soms hoge hakken dragen, nemen weleens een extra paar platte schoenen mee om gemakkelijker te kunnen rijden. Safety first dus en bovendien blijkt uit onderzoek dat vrouwen betere chauffeurs zijn dan mannen: ze maken namelijk veel minder brokken op de weg. Laten we dus voor eens en altijd de zoveelste vrouwonvriendelijke mythe ontkrachten! 

Safety first: vrouwen vs. wegpiraten

Belgische mannen veroorzaken significant meer schade op de weg dan vrouwen. Zo geeft 35% toe meer dan 2 keer iets te hebben geraakt of een ongeluk te hebben gehad. Dit in tegenstelling tot slechts 19% van de vrouwen. Maar liefst 28% van de Belgische vrouwen heeft nog nooit een verkeersongeluk gehad (in tegenstelling tot 21% van de mannen) en bij 3 op 10 vrouwen viel het slechts één keer voor. Misschien heeft dit ook wel te maken met hun alertheid. Mannen zeggen immers dubbel zo vaak dat ze al eens (bijna) in slaap zijn gevallen in de wagen: 37% vs. 18%. Ondanks alles onderschatten vrouwen toch hun rijcapaciteiten en dan vooral hun parkeerkunsten. Zo is 39% ervan overtuigd dat mannen beter kunnen parkeren en 18% vindt zelfs dat mannen beter met de wagen kunnen rijden in het algemeen. C'mon ladies, dat zelfvertrouwen mag gerust naar boven!

Stiletto slipgevaar 

Autorijden met hoge hakken is geen sinecure: het geeft weinig stabiliteit (waardoor je voet van de pedaal kan afglijden of je stilettohak vastgeraakt in het automatje) en het vertraagt je reactiesnelheid. 69% van de Belgische vrouwen neemt dan ook weleens een extra paar platte schoenen mee om gemakkelijker te kunnen rijden als ze schoenen met een hak dragen. Wil je net als 24% van de vrouwen - die wekelijks hoge hakken draagt bij het autorijden - je dierbare pumps liever niet aan de kant schuiven? Dan kan je gelukkig rekenen op de vrouwvriendelijkheid van Mercedes-Benz: het merk kaapte het goud weg in de ‘High Heels rating’ van Femme Frontaal (een Nederlands online platform dat autoreviews maakt vanuit een vrouwelijk perspectief) “De wagen rijdt tijdelijk zelf voor me, remt voor me en geeft gas bij waar nodig. Rijden met hoge hakken was nooit zo eenvoudig…” De Duitse autobouwer legt vrouwenvoeten duidelijk in de watten!


‘Zwartrijden’: een hype bij zowel mannen als vrouwen

Net zoals ‘the little black dress’ nooit uit de mode gaat, blijven Belgische vrouwen ook trouw aan de kleur zwart (21%) bij het uitkiezen van een wagen. Traditionele tinten zijn troef want naast zwart blijken grijs (15%) en blauw (11%) de populairste autokleuren bij vrouwen wanneer ze een nieuw exemplaar zouden aanschaffen. Mannen komen van Mars, vrouwen van Venus maar over hun favoriete autokleuren zal je ze toch niet horen discussiëren: mannen geven namelijk exact dezelfde top 3 (zwart=18%, grijs=17% en blauw=12%) door als vrouwen. Over rood zijn de meningen echter verdeeld. Terwijl het op de vierde plaats staat bij vrouwen (11%), zouden slechts 7% van de Belgische mannen gezien willen worden in een rode wagen.  Zij geven dan nog eerder de voorkeur aan zilver (9%) of wit (8%).
 

Wil je graag meer informatie over het iVOX onderzoek in opdracht van Mercedes-Benz (we hebben nog veel meer en gedetailleerder cijfermateriaal dan we tonen in het persbricht!), heb je interesse in een testrit in kader van een (reis)reportage of wil je een interview met iemand bij Mercedes-Benz, geef me dan gerust een seintje! Heb je een andere idee voor een samenwerking zoals een wedstrijd of een fashion fotoshoot waarbij je een wagen nodig hebt, hoor ik het ook graag. 

Groetjes, 

Elke 

Online onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau iVOX in opdracht van Global Image en Mercedes tussen 12 en 19 december 2017 bij 1.000 Belgen met een autorijbewijs, representatief op geslacht, taal, leeftijd en diploma. De maximale foutenmarge bedraagt 3,02%.

 

 

Elke Hadermann

PR account manager, Global Image PR

Christophe Vloebergh

Press relations manager Mercedes-Benz cars, Mercedes-Benz Belgium Luxembourg

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Global Image PR

GLOBAL IMAGE IS EEN EXPERT IN PUBLIC RELATIONS & INFLUENCER MARKETING VOOR LIFESTYLE- EN INTERIEURMERKEN. WE ONTWERPEN PR-STRATEGIEËN OP MAAT WAARDOOR JOUW BEDRIJF MAXIMALE AANDACHT KRIJGT IN DE RELEVANTE MEDIA. ZO MAAK JE ÉCHT IMPACT BIJ JOUW DOELPUBLIEK.

WIL JIJ OOK EEN POSITIEF MERKIMAGO CREËREN EN MEER VISIBILITEIT GENEREREN BIJ (POTENTIËLE) KLANTEN? WIL JIJ JE MERK GELOOFWAARDIGHEID VERHOGEN OF WIL JE EENMALIG EEN BEPAALDE BOODSCHAP LANCEREN NAAR PERS EN INFLUENCERS? WIJ HEBBEN EEN PASSEND ANTWOORD OP ELK PR-VRAAGSTUK.
 

ONTDEK MEER OP ONZE WEBSITE.

Contact

de Bosschaertlei 84 2620 Hemiksem

+32 485 44 59 48

[email protected]

www.globalimage.be