Belgische groenteconsumptie ondermaats maar No Fairytales tovert makkelijk meer groentjes op je bord

Vrolijke groentetortilla's uit Nederland veroveren koelschap Belgische supermarkt

Uit de jongste Voedselconsumptiepeiling blijkt dat de Belg te weinig groenten eet. Zo krijgt de Vlaming gemiddeld maar de helft van de aanbevolen portie (300g) binnen. Gelukkig kan het ook een stapje beter met de innovatieve groentetortilla’s van het Nederlandse foodmerk ‘No Fairytales’ , de nieuwste aanwinst in het koelschap bij Delhaize! Oprichtster Bernadette Kooijman hoopt het ons op die manier makkelijker te maken om wat meer groenten op het menu te zetten. Of je nu kiest voor de wortel-, biet of paprika chili tortilla...elk van deze drie varianten bestaat uit maar liefst 45% groenten. Bovendien bevatten deze vrolijke wraps 25% minder kcal dan de gewone bloemtortilla
Check hier alle packshots en lifestyle beelden..


 

Groenteschaarste? No Fairytales trakteert een rondje...

De groenteconsumptie van de Belg blijkt ondermaats. Vooral millenials scoren slechte punten: maar liefst 97% van deze jongere generatie eet te weinig groenten. Uit onderzoek van Stanford University blijkt echter dat ons eetpatroon het moeilijkste gedrag is om te veranderen: stap voor stap is dus blijkbaar ‘the way to go’! De meeste mensen kiezen bovendien niet automatisch voor gezond voedsel, ze kopen gewoon wat lekker is. Quinoa en worteltjes kunnen wellicht heel goed voor je zijn, de meerderheid zet zijn tanden liever in een vettige hamburger. No Fairytales-oprichtster Bernadette Kooijman speelde daarom in op een geliefd voedingsproduct - namelijk de tortilla - en creëerde er een kleurrijke wortel-, bieten - en paprika/chili variant mee. Zo wordt het een een stapje makkelijker om je dagelijkse portie groentjes binnen te krijgen. De wraps zelf bestaan immers al uit 45% groenten. Eet je er twee? Dan zit je al aan 36 gram groenten. "Mijn doel is om de groenteconsumptie met kleine stapjes te boosten door populaire voedingsproducten - zoals een tortilla -  lekkerder, aantrekkelijker en een stapje beter te makenZo kan je je eetgewoonten verbeteren zonder drastische veranderingen”, vertelt Bernadette Kooijman“Via originele recepten op social media hopen we mensen daarnaast te inspireren om onze wraps rijkelijk te beleggen met verse groentjes zoals sla, tomaat en paprika. Op die manier krijg je al snel een kwart van je dagelijkse hoeveelheid groenten binnen”, aldus Kooijman. 

 


De voorronde: de grote tortilla test 

Maar wat inspireerde Nederlands onderneemster Bernadette Kooijman om een complex voedingsproduct te gaan ontwikkelen en haar eigen foodbrand uit de grond te stampen?  “Vier jaar geleden plofte ik na een lange dag hard werken op de bank neer en keek reclame op tv. Daar kwam een recente food innovatie voorbij: de pizzaburger. Ik besloot toen dat het tijd geworden was om iets te gaan doen”, lacht Kooijman. Haar interesse in de voedingssector werd indertijd tijdens haar studie 'Levensmiddelentechnologie' aan de Landbouw Universiteit van Wageningen enorm aangewakkerd en na al die jaren bleef het kriebelen om zelf iets te ondernemen. No Fairytales ging van start met de lancering van wortel- en bietentortilla’s, die nog nergens ter wereld te krijgen waren. Maar dat eerst de puntjes op de i moesten gezet worden vooraleer de producten effectief in de winkelrekken lagen, is een understament. "Ik deed enorm veel testen in winkelcentra. De eerste tortilla was te droog. Bij de tweede versie proefden de testers geen groenten. Op het moment dat 71% het lekkerder vond dan een gewone tortilla én de groenten effectief hun heerlijke smaak toevoegden aan de wrap, besloot ik om het recept vast te leggen", legt Bernadette uit. Na een lang ontwikkelingsproces kon No Fairytales uiteindelijk op grote schaal produceren. Bovendien waren de eerste verkoopcijfers boven verwachting! 
 


Een nieuwe 'Ronde' van Vlaanderen: de groentetortilla als een klassieker op je bord?

De groentetortilla's van No Fairytales zijn uiteraard sinds het prille begin verkrijgbaar in Nederland maar de delicatessen gingen ook met succes op tournée door Zweden, Denemarken en Oostenrijk waar ze intussen een vaste waarde geworden zijn. Ook België ging overstag want je vindt de groentewraps bij ons al een tijdje terug in het koelschap bij Albert Heijn en Jumbo (naast de verse pasta). Hieruit bleek dat de Belgische consument duidelijk dol is op deze kleurrijke tortilla’s. Geen wonder dat No Fairytales nu ook in zee gaat met DelhaizeDoor deze uitbreiding kan het grote publiek in België kennis maken met de groentewraps. “Belgen staan duidelijk open om nieuwe producten te proberen. Zij eten niet alleen bewust, maar houden ook van erg lekker eten”, verduidelijkt oprichtster Bernadette Kooijman. Dat het lekker moet smaken, is voor Bourgondiërs als wij effectief een prioriteit. Enkel op die manier zullen deze groentetortilla's een vast plekje krijgen op onze eettafel of zelfs uitgroeien tot een klassieker op de Belgische borden...De uitvoerige smaaktesten in de winkelcentra zijn alvast veelbelovend! 



NOOT voor PERS: Wil je graag meer info, beeldmateriaal of een interview met oprichtster Bernadette Kooijman van No Fairytales? Geef me dan gerust een seintje! Indien de omstandigheden het toelaten, plannen we binnenkort een redactietour met Bernadette zodat zij haar verhaal, missie en producten verder kan toelichten. Bovendien voorzien we dan uiteraard ook enkele culinaire creaties zodat we dit persdossier smakelijk kunnen afronden. Kan je mij laten weten of jij of je collega hiervoor interesse zou hebben? Dan spreken we verder af!

 

Groetjes en hopelijk tot snel,


Elke 

Elke Hadermann

PR Account Manager, Global Image

Persberichten in je mailbox

Door op "Inschrijven" te klikken, bevestig ik dat ik het Privacybeleid gelezen heb en ermee akkoord ga.

Over Global Image PR

GLOBAL IMAGE IS EEN EXPERT IN PUBLIC RELATIONS & INFLUENCER MARKETING VOOR DESIGN- EN LIFESTYLE MERKEN