Belgische 55-plusser staat koeltjes tegenover opwarming van de aarde

Mercedes-Benz onderzoekt ecologische bekommernis Belgische automobilist in kader van nakend EQ-offensief

Maar liefst drie op vier van de Belgische automobilisten (76%) jonger dan 35 jaar is ervan overtuigd dat we met z’n allen minder de wagen moeten nemen in de strijd tegen de opwarming van de aarde. Dit blijkt uit recent onderzoek van iVOX in opdracht van Mercedes-Benz. De ‘oudere’ generatie lijkt al wat minder milieubewust want slechts 65% van de Belgen tussen de 35 en 54 jaar is diezelfde mening toegedaan. Maar het is vooral de 55-plusser die de kroon spant: meer dan de helft van hen (53%) vindt dat men als gewone burger weinig kan doen aan de klimaatsverandering en dat die taak is weggelegd voor de overheid en het bedrijfsleven (dit tegenover 42% van de ‘millenials’ en 39% van de Belgen in de leeftijdscategorie 35-54). Autoconcern Daimler AG legt in elk geval de nodige verantwoordelijkheidszin aan de dag. Na de lancering van alweer de vierde generatie batterij-elektrische smart, schiet straks het elektrische merk EQ uit de startblokken en is het preproductiemodel van de GLC F-CELL een nieuwe mijlpaal van Daimler op weg naar emissievrij rijden.
Klik HIER om het volledig onderzoeksrapport te bekijken!

The future looks green!

Een wereld waarin wagens niets meer uitstoten? Het lijkt wel een illusie maar met de lancering van het merk EQ  en het preproductiemodel van de GLC F-CELL geeft Daimler het startschot van een ecologisch tijdperk in de vervoerssector. De jarenlange ervaring van Daimler met brandstofceltechnologie heeft geresulteerd in een SUV van een nieuw soort: de eerste die een brandstofcel op waterstof combineert met een herlaadbare batterij zoals we die kennen in plug-in hybrides. Een unieke combinatie die nog geen enkele autobouwer hen voordeed. Daimler AG vervult hiermee een echte voortrekkersrol op vlak van de innovatieve brandstofceltechnologie die essentieel is in de bijdrage tot de wereldwijde klimaatdoelstellingen.

Doen de ecologische bekommernissen van de Belgische automobilist de vonk overslaan naar elektrische wagens?

Hoe denkt de Belgische automobilist over de klimaatproblematiek en hoeveel belang hechten we aan onze eigen ecologische voetafdruk? Schakelen we binnenkort met z’n allen over op elektrische wagens of is milieuvriendelijke mobiliteit een utopie waar we liever nu al de stekker uit trekken? Mercedes-Benz onthult alle resultaten van haar onderzoek in een uitgebreid rapport. We lichten al een tipje van de sluier: We zijn enorm gehecht aan onze vierwieler en niet snel geneigd om deze zomaar in te ruilen voor autodeelsystemen of het openbaar vervoer. Elektrische auto’s lijken in dit opzicht de meest realistische optie om toch een milieuvriendelijke mobiliteit te garanderen. In totaal overweegt maar liefst 41% van alle Belgen (met een autorijbewijs) om in de toekomst een elektrische auto aan te schaffen maar we kampen met uitstelgedrag en blijven 'elekritisch'...Vooral tussen de 55-plusser en de batterij-aangedreven vierwielers zien we weinig vonken: slechts 29% overweegt een aankoop.

Klik HIER om het volledig onderzoeksrapport te bekijken!

Klaar voor een nieuw klimaat?

De eerste stappen naar een groenere mobiliteit zette Daimler al met de elektrische smart én de uitrol van een modeloffensief in het kader van het merk EQ. Mercedes-Benz komt niet alleen met batterij-aangedreven voertuigen, het blijft tegelijkertijd werken aan de ontwikkeling van brandstofceltechnologie om het brandstofaanbod op een milieuvriendelijke manier uit te breiden. Die dertig jaar knowhow werpt nu zijn vruchten af bij de nieuwe GLC F-CELL. Deze is 100% emissievrij en beschikt over een grote elektrische actieradiusso no more range anxiety! Ook de korte tanktijden en het praktische gebruiksgemak van een SUV maken dit tot de groene wagen van onze dromen. De meeste dromen zijn bedrog maar dit ecologisch pareltje komt stilaan maar zeker binnen handbereik.

Infrastructuur is essentieel

Ecologisch pareltje of niet...de groene troeven van elektrische voertuigen komen enkel tot stand mits een goede infrastructuur. Dit is cruciaal voor het succes van elektromobiliteit. Wereldwijd worden er steeds meer oplaadstations en waterstoftankstations geïnstalleerd. Of de wagen nu thuis is, op het werk staat of je er boodschappen mee doet: er zijn tal van manieren om elektroauto’s van stroom te voorzien. Mercedes-Benz staat mee aan de wieg van Ionity dat in Europa voldoende snellaadstations wil bouwen en tegen 2019 wil het in minstens 100 waterstoftankstations voorzien.

Samenwerkingsverband voor niet-mobiele brandstofcelsystemen

Daimler is dermate overtuigd van het potentieel van de brandstofceltechnologie en van waterstof als opslagunit voor het gehele energiesysteem, dat het concern voor een brede aanpak heeft gekozen en ook aan de ontwikkeling van brandstofcelsystemen buiten de auto werkt.  Haar dochteronderneming NuCellSys GmbH -  met ondersteuning van MBRDNA en de Daimler innovatie-incubator Lab1886 – werkt aan de ontwikkeling van prototypesystemen  die dienst gaan doen als (nood)stroomvoorziening voor computercentra en andere stationaire toepassingen, waarbij brandstofcelsystemen die normaliter in auto’s te vinden zijn worden ingezet.

Wil je graag meer informatie over het iVOX onderzoek in opdracht van Mercedes-Benz (we beschikken namelijk nog over meer  cijfermateriaal in excel), heb je interesse in een testrit in kader van een (reis)reportage of wil je een interview met iemand bij Mercedes-Benz, geef me dan gerust een seintje! Heb je een andere idee voor een samenwerking zoals een wedstrijd of een fashion fotoshoot waarbij je een wagen nodig hebt, hoor ik het ook graag.

Groetjes,

Christophe Vloebergh